Sh istället för Rs?

Jag har en liten fundering/irritation...
.
Inget ont mot Sthlm:are nu, men varför i hela friden bytar dom dom bort alla RS i ord mot SH?
.
Låt mig ge er några exempel:
.
Mars= Mash
Lars=Laash
Färsk=Fäshk
.
Ja, ni fattar..
Men sen har vi denna lilla specialaren som jag verkligen inte förstår mig på:
Matsäck=Massäck
.
Det är ju rätt simpelt egentligen.. mat som man har med sig ut i en säck, därav matsäck.
Men vad fan är mass?
Är det någon form av slang för mat i vår kära huvudstad?
.
"Laaaaash, massen är klar och står på bordet!"
.
Nä vet ni vad, länge leve Skåningar med våra rejäla RRRR och korrekta svenska eller vad säger ni?
;)
.
.
//Hönsamamman

Kommentarer
Postat av: Samuel

Schänns som att jag har hört det där förut nånstans...

2011-05-05 @ 09:43:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0